Webinar

Competition Investigations #2 Successive and continued inspections

2nd Webinar of the 5th « Competition Investigations » Conference organised by Concurrences, in partnership with Mayer Brown, with Sophie Bresny (Chef du service investigations, Autorité de la concurrence), Georgios Gryllos (Legal Secretary, General Court of the European Union), Laurence Idot (Emeritus Professor, University Paris II Panthéon‑Assas), Nathalie Jalabert-Doury (Partner, Mayer Brown) and Dirk Van Erps (Adviser to the Deputy Director-General for Antitrust and Cartels, DG COMP).

 Teaser videos: In anticipation of the conference, Nathalie Jalabert-Doury provides an update on competition investigations in France and the EU (see below in free access)

 PPT Presentations: Available for Concurrences+ subscribers (see above)

 Video: Available for Concurrences+ subscribers (see below)

 Audio: Available for Concurrences+ subscribers (see above)

 Synthesis: Available for Concurrences+ subscribers (see above)

 Concurrences Related Articles (Click Read More below and see page’s bottom)

Check the Upcoming Conferences section for the next webinars.


Synthesis

Laurence Idota précisé le titre du webinaire, en faisant référence aux arrêts de la Cour de justice de l’Union européenne (CJUE) et du Tribunal européen relatifs à des entreprises ayant fait l’objet de plusieurs inspections. Le premier arrêt de principe fut l’arrêt Deutsche Bahn de 2015, suivi par les arrêts Alcogroup et Ceske Drahi. Deux arrêts de la CJUE dans l’affaire des Câbles électriques et les deux arrêts du Tribunal Casino et Intermarché ont marqué l’année 2020. Le point commun à toutes ces affaires fut l’introduction du facteur temps dans le déroulement des inspections. Certaines inspections sont des inspections à répétition, d’autres des inspections qui se poursuivent dans le temps. Cela a été peu étudié, ce qui justifie le choix du thème de la conférence. Mme Idot a ensuite présenté les intervenants. Elle a invité Georgios Gryllos à faire un rappel des principes applicables en droit de l’Union européenne sur la base de la jurisprudence européenne, puis appelé à orienter les discussions sur les inspections continuées et les inspections successives en insistant sur le fait que si la distinction pouvait être faite sans trop de difficulté en droit de l’Union, tel n’était pas le cas en droit français.

Access to this article is restricted to subscribers

Already Subscribed? Sign-in

Access to this article is restricted to subscribers.

Read one article for free

Sign-up to read this article for free and discover our services.